Comment aborder l’ « aspect humain »
du problème de non-conformité avec les programmes de gestion des documents ? C’est
à cette question fort intéressante que tentent de répondre Gillian Oliver et
Fiorella Foscarini. Les auteurs visent deux objectifs : relever le défi
que les utilisateurs des documents sont au centre d’une gestion documentaire
efficace et performante et fournir un cadre concret visant à solutionner les
problèmes de non-conformité dans un contexte où la « culture de l'information »
est une partie intégrante d'une nouvelle conceptualisation de la gestion des
documents électroniques :
« The notion that records are static objects that can
be inventoried is completely at odds with our world of complex and emerging
digital technologies and systems. Records are evidence of business
transactions, thus they are inextricably linked with actions, with doing
something. Identifying and listing the outputs of activities that continue to
take place as the organization carries out its functions is a time-wasting and
ultimately profitless endeavour. Identifying and understanding the processes of
the business, however, and making sure that knowledge reflects ongoing
developments within the organization, will provide insight into the records
that need to be created and managed. »
Aucun commentaire:
Publier un commentaire